Η Καλύβα είναι το πρώτο μυθιστόρημα του Καναδού Γουίλιαμ Π. Γιάνγκ που δηλώνει πως έχει σηκώσει «μεγάλο φορτίο πόνου και οδύνης στη ζωή του» και που ομολογεί πως η Καλύβα είναι μια ιστορία που έγραψε αρχικά για τα έξι παιδιά του, χωρίς καμία διάθεση να την εκδώσει.
Το βιβλίο κατόρθωσε να σημειώσει απανωτές επανεκδόσεις και να καρφωθεί για 53 εβδομάδες στο top 20 των «New York Times». «Είναι μεγάλη έκπληξη για μένα ότι ξαφνικά με αποκαλούν συγγραφέα» είπε σε συνέντευξη του. Στην Ελλάδα την Καλύβα έφεραν οι εκδόσεις Κέδρος, σε μετάφραση του Γιάννη Κασταναρά. Αξίζει να σημειωθεί ότι σημαντικά κέρδη από το βιβλίο έδωσε για το χτίσιμο ενός ορφανοτροφείου στην Ονδούρα, σε ένα σχολείο στην Ουγκάντα και στην χρηματοδότηση πολλών φιλανθρωπικών οργανώσεων στο Πόρτλαντ, κοντά στο σπίτι του στο Όρεγκον.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
Γεννήθηκε στο Grande Prairie της Άλτα, αλλά μεγάλωσε από τους ιεραπόστολους γονείς του στην Ολλανδική Νέα Γουινέα. Ο Young κακοποιήθηκε σεξουαλικά από μερικούς από τους συναδέλφους των γονιών του και ξανά αργότερα, σε ένα χριστιανικό οικοτροφείο. Ως ενήλικας, ο Γιανγκ κράτησε το παρελθόν του και τα αισθήματά του ντροπής και αναξιότητας κρυφά, συγκεντρώνοντάς τα όλα στη μεταφορική του παράγκα, «το μέρος που κάνουμε για να κρύψουμε όλα τα χάλια μας». Μέχρι που, στα 38, ήρθε η κρίση, όταν η σύζυγος του Young, Kim, ανακάλυψε τη σχέση του με έναν από τους καλύτερους φίλους της. Συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε να κρυφτεί άλλο και έπρεπε με κάποιο τρόπο να αποκαταστήσει τις σχέσεις του με την Κιμ, με τον Θεό και με τον εαυτό του. (Περιοδικό maclean ‘s Brian Bethune 21 Ιανουαρίου 2013).
ΥΠΟΘΕΣΗ
Ένα μικρό κορίτσι πέφτει θύμα απαγωγής κατά τη διάρκεια μιας οικογενειακής εκδρομής στο Όρεγκον. Σε μια εγκαταλειμμένη καλύβα η αστυνομία ανακαλύπτει σκισμένο και ματωμένο το φόρεμα που φορούσε η μικρή την ημέρα της εξαφάνισής της. Η ίδια δεν βρέθηκε ποτέ. Τέσσερα χρόνια αργότερα ο πατέρας της λαμβάνει ένα μυστηριώδες σημείωμα με την υπογραφή «Θεός». Στο σημείωμα του ζητάει να πάει να τον συναντήσει στην καλύβα. Εκεί συναντάει την Αγία Τριάδα όπου δεν μοιάζει με τίποτα απ’ όσα θα νόμιζε κάποιος. Ο πατέρας είναι μια μεγαλόσωμη μαύρη γυναίκα με το όνομα μπαμπάκα, ο Υιός ένας άνδρας με χαρακτηριστικά ανθρώπου από την μέση ανατολή με μεγάλη μύτη, ενώ το Άγιο Πνεύμα μια νεαρή Ασιάτισσα με το όνομα Σαράγιου (σημαίνει άνεμος). Εκεί θα φανερωθεί ότι ένα Σαββατοκύριακο με τον Θεό κυριολεκτικής συγκατοίκησης και επικοινωνίας μαζί Του, είναι αρκετό να γκρεμίσει την προκαταλήψεις του για Εκείνον, να απαντήσει τις πιο μεγάλες του απορίες, να γιατρέψει τις πιο βαθιές πληγές του και να τον κάνει ένα τελείως νέο άνθρωπο. Να τον κάνει να γεννηθεί από την αρχή όπως είπε ο Χριστός και έγραψε ο Ιωάννης στο ευαγγέλιο του: «Σε διαβεβαιώνω απόλυτα, αν κάποιος δεν γεννηθεί από επάνω, δεν μπορεί να δει τη βασιλεία τού Θεού». (Κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο 3ο κεφάλαιο, 3 εδάφιο)
Υπάρχει Θεός; Κι αν ποιος είναι; Αν είναι αγαθός γιατί επιτρέπει το κακό στον κόσμο; Μήπως δεν είναι Παντοδύναμος; Αν είναι μήπως στερείτε αγαθών αισθημάτων; Γιατί μας δημιούργησε; Ποιος είναι ο σκοπός της ύπαρξης; Υπάρχει κάτι πέρα από εδώ και γιατί μας έφερε σε αυτό τον πλανήτη; Σε αυτά τα πανάρχαια αλλά και σύγχρονα ερωτήματα, απαντημένα με μη ικανοποιητικό τρόπο έρχεται να δώσει απαντήσεις ο συγγραφέας της Καλύβας. «Πολύ αλαζόνας» θα έλεγαν κάποιοι. Ο Γουίλιαμ Γιάνγκ όμως δεν είναι άλλος ένας χριστιανοφιλόσοφος που έρχεται να δώσει τις ίδιες κοινότοπες απαντήσεις που έχουν ακουστεί ξανά και ξανά. Ούτε μιλάει εκ του ασφαλούς. Έχει πονέσει ο ίδιος. Όπως ισχυρίστηκε βιάστηκε όταν ήταν παιδί. Οι απαντήσεις που δίνει φαίνεται να προέρχονται από προσωπικά βιώματα και όχι από διανοητικές υποθέσεις. Γι’ αυτό η γραφή του δεν θα μπορούσε να καταταχθεί σε κανέναν γνώριμο λογοτεχνικό είδος παρά σε ένα νέο που θα μπορούσε να ονομαστεί «βιωματικό μυθιστόρημα».
Το βιβλίο φαίνεται να είναι καρπός μιας πραγματικής συνάντησης που είχε με τον Θεό. Ταυτόχρονα δεν παρουσιάζει τον εαυτό του ως αυθεντία, ούτε απαιτεί η γνώμη του να γίνει αποδεκτή ως η απόλυτη αλήθεια. Ίσως αυτός είναι λόγος που έκρυψε την επαφή του με τον Θεό κάτω από την «παραλλαγή» «μυθιστόρημα». Ο μυημένος στην πνευματική ζωή και κάθε ένας που έχει μάθει να σκέφτεται με την καρδιά του και όχι μόνο με το μυαλό του, μπορεί να ξεχωρίσει ότι αυτό που διαβάζει είναι κάτι πολύ πέρα από μυθιστόρημα. Είναι μια πραγματικότητα μεταμφιεσμένη σε μυθιστόρημα.
Πάνω σε αυτά τα δεδομένα μπορούμε να πούμε πως η αλήθεια συχνά κρύβεται στην απλότητα και όχι στα πολύπλοκα φιλοσοφικά -και τις περισσότερες φορές- ακατανόητα επιχειρήματα. Βρίσκεται σε ένα τριαντάφυλλο και όχι σε πολυάριθμες και ποικίλες γνώσεις. Βρίσκεται σε ένα ηλιοβασίλεμα και όχι σε βαρύγδουπες φιλοσοφικές διατυπώσεις. Βρίσκεται σε ένα βιβλίο σαν την «καλύβα» και όχι σε τόμους θεολογικών συγγραμμάτων. Γενικότερα βρίσκεται στην επαφή με το ίδιο το Πρόσωπο που λέγεται Θεός. Γιατί μόνο ένας μπορεί να σου πει ποιος είναι ο Θεός. Ο Θεός. «Εγώ Είμαι ο δρόμος, η αλήθεια και η ζωή» είπε ο Ιησούς. Όποιος διψάει ας έρθει και ας πίνει απ’ την πηγή του νερού της ζωής δωρέαν». (Κατά Ιωάννη 14:6 & Αποκάλυψη του Ιωάννη 21:6). Σε αυτές τις διακηρύξεις δύο τινά μπορούν να ισχύουν. Ή ο Ιησούς ήταν τρελός (για να ισχυρίζεται κάτι τέτοιο για τον εαυτό του) ή είναι πράγματι ο Δημιουργός, που είναι το φως της ζωής και ο Πανταχού Παρών Θεός που μπορεί να επικοινωνήσει με κάθε άνθρωπο όπου κι αν βρίσκεται αν τον εκζητήσει αληθινά και απ’ όλη την καρδιά του. Μια αλήθεια που δεν επιβάλλεται, ούτε έρχεται με νεκρές δογματικές διακηρύξεις, αλλά με τρόπο του είδους όπως είπε ο Ιησούς: «θα γνωρίσετε την αλήθεια και η αλήθεια θα σας ελευθερώσει». (Κατά Ιωάννη 8:32)
Αυτό ακριβώς είναι η περίπτωση του Γιάνγκ και της «καλύβας του» ο οποίος δεν είναι ιερέας, επίσκοπος, διδάκτωρ θεολογίας αλλά ένας καθημερινός άνθρωπος με απορίες και ανησυχίες όπως κάθε κάτοικος αυτού του πλανήτη. Έτσι ο μύθος ότι ο Θεός είναι για λίγους και εκλεκτούς καταρρίπτεται μέσω – και – της εμπειρίας αυτού του ανθρώπου. Καθένας που ψάχνει με ειλικρινή καρδιά μπορεί να ρουφήξει δόσεις φωτός μέσω της αποκάλυψης του Θεού στον Γιάνγκ και να λάβει το έναυσμα να Τον εκζητήσει ο ίδιος για την δική του περίπτωση, ιστορία, τραύματα.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΑΒΑΣΜΑΤΟΣ
Για να εκτιμήσεις το συγκεκριμένο σύγγραμμα θα πρέπει να αγαπάς το φως περισσότερο απ’ το σκοτάδι. Συχνά η αλήθεια δεν είναι κάτι που πρέπει να ψάξεις, να κοπιάσεις πολύ για να βρεις, είναι μπροστά σου. Το ερώτημα είναι αν την δέχεσαι, αν θέλεις να την δεις ή επιλέγεις να την αρνηθείς συνεχίζοντας να ψάχνεις για απαντήσεις εκεί που ποτέ δεν θα βρεις γιατί τις αληθινές τις προσπέρασες, έτσι τι σου απομένει; Να συνεχίσεις να ψάχνεις σε μέρη που επικρατεί το σκοτάδι και η σύγχυση που συχνά μεταμφιέζεται σε φως. Όμως δεν είναι το αληθινό φως. Όταν ο Ιωάννης έγραψε για τον Ιησού «Ήταν το φως το αληθινό, το οποίο φωτίζει κάθε άνθρωπο που έρχεται στον κόσμο» (Κατά Ιωάννη, κεφάλαιο 1, εδάφιο 9) είχε στο νου του ότι υπάρχει και φως που δεν είναι το αληθινό. Ο διάβολος που είναι σκοτάδι εμφανίζεται ως άγγελος φωτός. (Απόστολος Παύλος, Β’ Κορινθίους 11:14). Το φως του όμως παραμένει σκοτάδι κι αυτό φαίνεται απ’ τα αποτελέσματα. Άλλωστε δεν αγαπούν όλοι το φως, αλλά καθένας είναι ελεύθερος να διαλέξει με τις ανάλογες συνέπειες. Όπως είπε ο Ιησούς: «Κι αυτή είναι η κρίση, ότι το φως ήρθε στον κόσμο, και οι άνθρωποι αγάπησαν το σκοτάδι περισσότερο παρά το φως· για τον λόγο ότι, τα έργα τους ήταν πονηρά». (Κατά Ιωάννη 3:19).
Το κλειδί για την κατανόηση των μυστηρίων της ζωής δεν βρίσκεται τελικά στην αλήθεια αυτή καθ’ εαυτή αλλά στον τρόπο που επιλέγει να τοποθετηθεί η καρδιά μου απέναντι της. Αν είναι γεμάτη από οργή, αγάπη για πάθη, μίση, μισαλλοδοξίες και έχει σκονιστεί από τραυματικές εμπειρίες χρειάζεται θεραπεία και να καθαριστεί. Μέχρι τότε το λάθος δεν βρίσκεται στο φως που μπορεί να φωτίζει τα σκοτάδια μου ή να με φέρνει αντιμέτωπο με τους προσωπικούς μου δαίμονες, προσκαλώντας με να μετανοήσω για να βρω θεραπεία. Συχνά είναι εγώ που πρέπει να αλλάξω από μια καρδιά χοίρου για να αναγνωρίσω ένα μαργαριτάρι που πέταξαν μπροστά μου αλλά εγώ το καταπάτησα.
ΜΕΡΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
- Ο Θεός έχει την δύναμη να απολυτρώσει το πιο τραυματικό παρελθόν. Μπορεί να μην σταματά το κακό αλλά μπορεί να σε θεραπεύσει απ’ τον πόνο που σου προκάλεσε.
- Η διάθεση του Θεού είναι να σου αποκαλυφθεί. Θέλει να έχει επικοινωνία με κάθε άνθρωπο και να του χαρίσει προσωπική εμπειρία. Δεν περνάει από το επίπεδο της μόρφωσης, την κοινωνική θέση, την οικονομική επιφάνεια η την γεωγραφική τοποθεσία, αλλά απ’ την διάθεση της καρδιάς και το μέτρο τα εκζήτησης. Όπως ο Χριστός είπε: «εκείνοι που με ζητούν, θα με βρουν» (Παροιμίες 8:17) και «όποιος κρούει θα του ανοιχτεί». (Κατά Ματθαίο 7:8).
- Ο Θεός έχει όλες τις απαντήσεις ακόμη και στις απορίες που φαίνονται αδύνατον να απαντηθούν. Το ερώτημα είναι αν είμαι σε θέση να τις δεχτώ. Αν δεν «μου αρέσουν» και διαλέγω να κρατήσω το προσωπικό μου σκοτάδι, καμία αλήθεια και κανένα φως δεν μπορεί να με βοηθήσει.
ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ
Το βιβλίο αυτό γραμμένο με απλό τρόπο δίνει απαντήσεις σε ερωτήματα που φιλόσοφοι, στοχαστές και διανοητές δεν μπόρεσαν να δώσουν. Είναι ένα τριαντάφυλλο, ένα ηλιοβασίλεμα, όπου αν δεν καταφέρεις να αφουγκραστείς τότε για άλλη μια φορά ένα μαργαριτάρι μπορεί να θεωρηθεί ως χαρούπι.