«Και η γυναίκα είδε ότι το δέντρο ήταν καλό για τροφή, και ότι ήταν αρεστό στα μάτια, και το δέντρο ήταν επιθυμητό στο να δίνει γνώση·» (ΓΕΝ 3:6)
Μια από τις πιο ύπουλες παγίδες στην ζωή του χριστιανού είναι η αλαζονεία της γνώσης. Και επειδή ο χριστιανός δεν θα καυχηθεί συνήθως σε κοσμική γνώση, η δική του καύχηση είναι με αφορμή την γνώση στα πνευματικά.
Το φαινόμενο αυτό βλέπουμε πρώτη φορά στην συζήτηση της Εύας με το φίδι. Αν προσέξουμε το θέμα της κουβέντας δεν ήταν κάτι άσχετο, αλλά σχετικό με τον Θεό. Κατά δεύτερον το κίνητρο δεν ήταν να Τον γνωρίσει καλύτερα αλλά ήθελε να αποκτήσει γνώση για να γίνει θεά. Τρίτον, η γνώση ήταν μεν για το Θεό αλλά χωρίς η πηγή της να είναι ο Θεός. Ανακάλυψε ότι το μυαλό της είναι αρκετό στο να αναλύει έννοιες περί Θεού χωρίς να χρειάζεται την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος στο δικό της πνεύμα.
Η Εύα πέθανε πνευματικά μέσα απ’ την παράβαση αλλά συνέχισε να μιλάει για τον Θεό, χωρίς να έχει συναίσθηση ότι έχει πεθάνει μέχρις ότου συνειδητοποίησε ότι ήταν γυμνή.
Με βάση τα παραπάνω μπορούμε να ορίσουμε την αλαζονεία της γνώσης με τον εξής ορισμό:
ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΛΑΖΟΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ
Αλαζονεία της γνώσης είναι η επιδίωξη απόκτησης γνώσης για τον Θεό την οποία επεξεργάζομαι με το μυαλό μου και αποθηκεύω στο μυαλό μου για να είμαι σαν θεός. Δηλαδή κάποιος που οι άλλοι θα θαυμάζουν για τις γνώσεις μου, θα διδάσκονται από μένα και θα με αναγνωρίζουν ως ανώτερο από αυτούς πνευματικά!
Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο ποιμένας της εκκλησίας της Λαοδικείας στο βιβλίο της Αποκάλυψης. Ο Κύριος που γνώριζε την καρδιά του, του λέει: «Επειδή, λες ότι: Είμαι πλούσιος, και πλούτησα, και δεν έχω ανάγκη από τίποτε, και δεν ξέρεις ότι εσύ είσαι ο ταλαίπωρος, και ο ελεεινός, και ο φτωχός, και ο τυφλός και ο γυμνός·». (ΑΠΟΚ 3:17). Ο άνθρωπος αυτός νόμιζε πως ήξερε πολλά για τον Θεό (πλούτησα), πως ήταν καλύτερος απ’ όλους (δεν έχω ανάγκη από τίποτα) αλλά όλες οι γνώσεις που είχε αποκτήσει στο πέρασμα των ετών δεν είχαν την πηγή τους στον Κύριο, αφού Τον είχε έξω απ’ την εκκλησία του να χτυπάει την πόρτα, χωρίς να το έχει καταλάβει.
Η μόνη διαφορά με την Εύα είναι ότι εκείνη είχε συνειδητοποιήσει ότι ήταν γυμνή ενώ εκείνου έπρεπε να του το πει ο Κύριος μέσω της προφητικής διακονίας του Ιωάννη, γιατί η υπερηφάνεια του τον είχε τυφλώσει σε βαθμό να μην μπορεί να το δει αλλά ούτε και να συνειδητοποιήσει ότι έχει τυφλωθεί, με συνέπεια να χρειάζεται το κολλύριο του Κυρίου.
Το ίδιο παθαίνουμε πολλοί από εμάς που γεννιόμαστε και μεγαλώνουμε σε εκκλησιαστικό περιβάλλον που δεν κυριαρχεί το χρίσμα του Θεού. Ποτιζόμαστε με την ερμηνευτική της εκκλησίας, διαβάζουμε για χρόνια την Αγία Γραφή, ακούμε κηρύγματα απ’ τους άμβωνες και νομίζουμε ότι τα έχουμε μάθει όλα, ενώ στην πραγματικότητα ούτε καν έχουμε ακουμπήσει την γνήσια μαθητεία Εν Χριστώ, αυτή που γίνεται με το Άγιο Πνεύμα στην καρδιά στο καθημερινό μας περπάτημα και με ηγούμενους που ο Θεός θέτει στην ζωή μας.
Την αλαζονεία της γνώσης μπορεί να την έχει ένας αναγεννημένος που δεν ζει με το Πνεύμα αλλά έχει φουσκώσει απ’ τις διανοητικές γνώσεις περί Θεού που έχει γεμίσει το κεφάλι του και ένας μη αναγεννημένος που έχει μεγαλώσει σε εκκλησία. Πνευματικά είναι νεκρός αλλά διανοητικά αισθάνεται ότι ξέρει τα πάντα όσον αφορά τον Θεό, αφού για χρόνια έχει ακούσει τόσα πολλά… Όπου ακόμη κι αν κάποια στιγμή δεχθεί τον Χριστό, η γνώση του θα συνεχίσει να υψώνεται σαν οχύρωμα απέναντι στην γνώση που έρχεται απ’ το χρίσμα του Αγίου Πνεύματος, με αποτέλεσμα να αδυνατεί να μαθητεύσει αληθινά αφού φαντάζεται ότι ο Θεός είναι γι’ αυτόν μια «τελειωμένη υπόθεση».
Το φρόνημα αυτό παράγει το έδαφος ένα πονηρό πνεύμα να συντηρεί την εξαπάτηση τρέφοντας κάθε τόσο την καρδιά του ανθρώπου με την ιδέα ότι είναι σοφός, ότι τα ξέρει όλα και δεν έχει ανάγκη από τίποτα (στάση που συναντάμε στον ποιμένα της Λαοδίκειας).
Δεν είναι τυχαία γραμμένο το εδάφιο απ’ τις Παροιμίες: «Μη φαντάζεσαι τον εαυτό σου σοφό· να φοβάσαι τον Κύριο, και να ξεκλίνεις από κακό». (ΠΑΡ 3:7).
Παρακάτω μπορείς να δεις 10 χαρακτηριστικά αλλά και κακούς καρπούς της ΑΛΑΖΟΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ώστε αν δεις τον εαυτό σου μέσα σε αυτά να ζητήσεις από τον Κύριο να σε ελευθερώσει και να ξεκινήσει κάτι νέο μαζί σου.
Η ΑΛΑΖΟΝΕΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ:
1. Θαυμάζει ρητορικούς λόγους, λογοτεχνικά σχήματα με καλλιέπεια, διαλέξεις με δύσκολες ορολογίες που διεγείρουν το μυαλό αλλά δεν έχουν καμία εφαρμογή στην πρακτική καθημερινή ζωή. Ορθώνεται δε ως οχύρωμα στη γνώση που είναι πνεύμα και ζωή. Την περιφρονεί και την θεωρεί ανούσια αν και είναι ο τρόπος που όρισε ο Θεός να επικοινωνεί μαζί μας. Στίχο πάνω σε στίχο, με απλότητα και με λόγους που αφορούν αυτό που άμεσα χρειαζόμαστε για να ζήσουμε. Όπου ζωή σημαίνει νίκη σε πειρασμούς, αντιμετώπιση προκλήσεων, απαντήσεις σε ερωτηματικά, οδηγία στο τι κατεύθυνση να πάρουμε, διάκριση στο τι είναι σωστό και λάθος και αγιασμό που συνεπάγεται σε μεταμόρφωση όλο και περισσότερο στην εικόνα Του.
2. Αδιαφορεί για την Παρουσία του Θεού και δεν έχει κανένα ενδιαφέρον για μια ζωή γνήσιας λατρείας ενώπιον Του. Θεωρεί πνευματικότητα την εξωτερική γνώση της Αγίας Γραφής και επιδίδεται σε αποστήθιση εδαφίων, περικοπών, ιστοριών, ονομάτων και άλλων βιβλικών πληροφοριών ενώ παράλληλα υποτιμά την διακονία και την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος. Μαθαίνει για να ξέρει και να αποκτήσει δύναμη έναντι άλλων και όχι για να βάλει σε πρακτική εφαρμογή και να ζήσει. Το είδος αυτής την γνώσης δεν μεταμορφώνει τον άνθρωπο, δεν τον κάνει πιο άγιο παρά μόνο τον φουσκώνει ολοένα και περισσότερο, τον κάνει να συγκρίνεται και να μετράει τους ανθρώπους με κριτήριο την ποσότητα των γνώσεων τους.
3. Σε κάνει να φαντάζεσαι ότι είσαι σοφός, ότι έχεις την μόνη ορθή ερμηνεία της Αγίας Γραφής και τα δόγματα που διδάχτηκες από το πρώτο εκκλησιαστικό περιβάλλον που βρέθηκες είναι τα μόνα αληθινά. Ενώ κάθε ένας που ανήκει σε μια άλλη δογματική απόχρωση βρίσκεται λίγο έως πολύ σε πλάνη.
4. Σε τυφλώνει να μην μπορείς να αναγνωρίσεις ανθρώπους που ζουν με το χρίσμα του Θεού και περπατούν σε ένα ανώτερο επίπεδο αγιασμού από σένα ώστε να λάβεις από αυτούς, αλλά σε κρατάει σε μόνιμη αίσθηση ανωτερότητας και ανταγωνισμό. Δεν σε αφήνει να έχεις κοινωνία με αδελφούς αλλά σε κάθε συζήτηση υποβόσκει το πνεύμα του ανταγωνισμού και της κυριαρχίας.
5. Τρέφει το πνεύμα της ανταρσίας και σου δημιουργεί μια άρνηση να αναγνωρίσεις και να υποταχθείς σε γνήσιες εξουσίες του Θεού και ηγούμενους που έχει θέσει στο σώμα Του για την ανάπτυξη σου. Σε κάνει να τους βλέπεις όλους ως ίσους ή κατώτερους με μια μόνιμη τάση να διδάσκεις τους πάντες και να κυριαρχείς με τις γνώσεις σου.
6. Σε κρατάει σε άγνοια ως προς το πώς εργάζεται ο δαιμονικός κόσμος, πνευματικούς νόμους που έχει θεσπίσει ο Ουράνιος Πατέρας βάση των οποίων λειτουργούν τα πράγματα στο πνευματικό βασίλειο και σε ένα σωρό άλλα πράγματα που αφορούν την βασιλεία του Θεού, μέσα απ’ την πεποίθηση «τα ξέρω» η οποία γίνεται ένα πέπλο που τα κρύβει.
7. Σου στερεί την δυνατότητα να γνωρίσεις και να ζήσεις την δύναμη του Θεού στην ζωή σου αφού σε οδηγεί σε μια ψεύτικη πνευματική ζωή.
8. Τρέφει το πνεύμα της αυτοδικαίωσης, οδηγεί σε νεκρή θρησκεία και σε αφήνει άκαρπο την ίδια στιγμή που εσύ νομίζεις ότι φέρνεις καρπό για τον ουρανό.
9. Οδηγεί στον θάνατο της σχέσης με τον Θεό.
10. Σου δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι είσαι αναγεννημένος ενώ δεν είσαι.
Ποια είναι η θέση της γνήσιας μαθητείας εν Χριστώ; Είναι μια θέση ταπείνωσης που πλησιάζω τον Θεό σαν μικρό παιδί που δεν ξέρει τίποτα για Αυτόν και Τον εκζητώ να μου αποκαλύψει το Πρόσωπο Του σαν να μην Τον είχα γνωρίσει ποτέ. Είναι αυτό που είπε ο Ιησούς: «Μακάριοι οι φτωχοί στο πνεύμα γιατί δική τους είναι η βασιλεία των ουρανών». Και ο απόστολος Παύλος: «αν κάποιος ανάμεσά σας νομίζει ότι είναι σοφός μέσα σε τούτο τον κόσμο, ας γίνει μωρός, για να γίνει σοφός». (Α΄ΚΟΡ 3:18).
Είναι μια στάση που είμαι διατεθειμένος να αναθεωρήσω τα πάντα για να δώσω χώρο στο Άγιο Πνεύμα να μου ονομάσει τα πράγματα, να μου δείξει Εκείνος τι είναι καλό και κακό, και να με βοηθήσει να διακρίνω τους ακάθαρτους σπόρους που φυτευτήκαν στο χωράφι της καρδιάς μου αλλά εγώ είχα δεχθεί ως καθαρούς. Να γκρεμίσει τα patterns που πάνω τους χτίστηκαν λανθασμένες διδασκαλίες και να οικοδομήσει εκ νέου την αλήθεια του Θεού.
Στο παρακάτω βίντεο μπορείς να ακούσεις μια ανάλυση που ρίχνει περισσότερο φως σε αυτή την δαιμονική κατάσταση που δεν αφήνει πιστούς να προχωρήσουν στην αλήθεια που ελευθερώνει.