«Γι’ αυτό, και εγώ, όταν άκουσα την πίστη σας στον Κύριο Ιησού, και την αγάπη σε όλους τούς αγίους, δεν παύω να ευχαριστώ τον Θεό για σας, αναφέροντας εσάς στις προσευχές μου· προκειμένου, ο Θεός τού Κυρίου μας Ιησού Χριστού, ο Πατέρας της δόξας, να σας δώσει πνεύμα σοφίας και αποκάλυψης, σε επίγνωσή του· ώστε να φωτιστούν τα μάτια τού νου σας, στο να γνωρίσετε ποια είναι η ελπίδα της πρόσκλησής του, και ποιος ο πλούτος της δόξας της κληρονομιάς του στους αγίους· και ποιο είναι το υπερβολικό μέγεθος της δύναμής του σε μας που πιστεύουμε, σύμφωνα με την ενέργεια της κυρίαρχης εξουσίας τής δύναμής του» (ΕΦΕΣ 1:15-19).
Αυτό είναι ένα απ’ τα λιγότερα διαβασμένα εδάφια της Αγίας Γραφής. Πράγμα παράδοξο αφού μιλάει για το κλειδί της γνήσιας μαθητείας Εν Χριστώ. Μάλιστα η παραμέληση του φανερώνει ότι στο μεγαλύτερο βαθμό στους Έλληνες πιστούς επικρατεί η θρησκεία στον τρόπο βίωσης της πνευματικής ζωής παρά η κοινωνία με τον Θεό.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που επιμένουν να ισχυρίζονται ότι εκεί ο Παύλος αναφέρεται στο Άγιο Πνεύμα. Και το ερώτημα απ’ την μεριά μου είναι; Γιατί να μην το λέει κι εκείνος Άγιο Πνεύμα, αλλά χρησιμοποιεί έναν άλλο όρο: «Πνεύμα Σοφίας και Αποκάλυψης σε επίγνωση Του;»
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ;
Αν ήταν γενικά το Άγιο Πνεύμα θα απευθυνόταν σε άπιστους που ακόμα δεν έχουν αναγεννηθεί. Αλλά εδώ απευθύνεται σε ανθρώπους που ήδη έχουν λάβει το Άγιο Πνεύμα. Άρα το Πνεύμα της Σοφίας και της Αποκάλυψης δεν είναι ακριβώς το Άγιο Πνεύμα, αλλά μια συγκεκριμένη ενέργεια που ενεργεί το Άγιο Πνεύμα την οποία δεν έχεις δεδομένα επειδή έχειςτο Άγιο Πνεύμα. Αν δεν ήταν έτσι δεν θα προσευχόταν ο Παύλος για πιστούς να το λάβουν και αν θέλετε μια άλλη έκφραση, να απελευθερωθεί σε αυτούς αυτή η συγκεκριμένη ενέργεια. Τι είναι αυτή η ενέργεια; Είναι αυτή που κάνει κάποιον μαθητή, τον κάνει να ακούει και να διδάσκεται κατευθείαν απ’ τον Θεό στον εσωτερικό του άνθρωπο. Κι αυτό είναι ένα απ’ τα μεγαλύτερα δώρα της Νέας Διαθήκης. Να έχεις τον Θεό μέσα σου και να διδάσκεσαι κατευθείαν από Αυτόν μέσα από μια υπερφυσική ενέργεια που ενεργεί το Άγιο Πνεύμα και ονομάζεται: «Πνεύμα Σοφίας και Αποκάλυψης». Αυτό τα χρίσμα το είχε προαναγγείλει ο Θεός μέσω του προφήτη Ιερεμία: «..αλλ’ αυτή θα είναι η διαθήκη, που θα κάνω στον οίκο Ισραήλ: Ύστερα από τις ημέρες εκείνες, λέει ο Κύριος, θα βάλω τον νόμο μου στα ενδόμυχά τους, και θα τον γράψω στις καρδιές τους· και θα είμαι Θεός τους, κι αυτοί θα είναι λαός μου. Και δεν θα διδάσκουν πλέον κάθε ένας τον κοντινό του, και κάθε ένας τον αδελφό του, λέγοντας: Γνωρίστε τον Κύριο· επειδή, όλοι αυτοί θα με γνωρίζουν, από τον πιο μικρό ανάμεσά τους μέχρι τον πιο μεγάλο ανάμεσά τους, λέει ο Κύριος·»(ΙΕΡ 31:33-34α). Αυτή η υπόσχεση περιγράφει την μαθητεία έτσι όπως θα την βίωναν οι αναγεννημένοι της Καινής Διαθήκης που είναι η απευθείας διδασκαλία από το Άγιο Πνεύμα χωρίς την διαμεσολάβηση κανενός ανθρώπου.
Στο σημείο αυτό μπορούμε να πούμε ότι δεν είναι όλοι οι πιστοί μαθητές, αλλά όλοι οι μαθητές είναι πιστοί. Τι σημαίνει αυτό; Μπορεί να έχεις πιστέψει στον Χριστό να τον έχεις δεχθεί σαν Κύριο και Σωτήρα αλλά να μην ζεις σε κοινωνία μαζί Του. Μπορεί να είσαι σωσμένος αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα ζεις και θα γεύεσαι την βασιλεία του Θεού. Στην πραγματικότητα σώζεσαι για να ζήσεις την βασιλεία και να γίνεις ένας φορέας της στην γη, γι’ αυτό άλλωστε ο Ιησούς μας προτρέπει να προσευχόμαστε: «ελθέτω η βασιλεία σου ως εν ουρανό και επί της γης». Αν όμως δεν θέλεις κάτι παραπάνω απ’ την σωτηρία, αν έχεις πειστεί ότι ο ανώτατος στόχος ήταν και είναι η σωτηρία σου τότε δεν θα ζεις τίποτα πέρα από αυτό το σημείο. Θα περιμένεις απλά πότε θα πεθάνεις ή πότε θα γίνει η αρπαγή για να πας στον ουρανό. Με αυτό τον τρόπο οι άνθρωποι αυτού του είδους αντιλαμβάνονται το Άγιο Πνεύμα. Σαν μια ακαθόριστη προσωπικότητα που βρίσκεται σε κάποιο δωμάτιο της ψυχής, και επειδή τέλος πάντων υπάρχει κάπου (δεν ξέρουν που αλλά κάπου) έχουν την σωτηρία. Η πεποίθηση ότι το έχουν δεν στηρίζεται στο καθημερινό βίωμα μαζί Του αλλά σε μια προσευχή που έκαναν κάποτε και ζήτησαν απ’ τον Χριστό να γίνει Κύριος της ζωής τους, καθώς έτσι έχουν διδαχτεί. Όλος ο στόχος είναι η ασφάλεια, η αποφυγή της κόλασης και η ελπίδα ενός ουρανού που λειτουργεί περισσότερο ως μια ρομαντική ιδέα παρά μια πραγματικότητα που ζουν από τώρα. Αυτοί είναι που ξεσηκώνονται όταν αισθάνονται ότι τους χαλάς αυτό το μοτίβο και μιλάς με τρόπο που αναστατώνεις τον τρόπο που τα πράγματα είναι ταχτοποιημένα μέσα στην ψυχή τους.
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΕΝΕΡΓΕΙ ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ
Όμως πρέπει να πούμε ότι το Άγιο Πνεύμα δεν δίνεται σε σένα για να είναι παθητικό, μια ακαθόριστη ύπαρξη σε κάποιο σημείο της ψυχής σου, αλλά έρχεται στην ζωή σου με σκοπό να σε φέρει σε συνείδηση της Παρουσίας Του και αναγνώριση της Προσωπικότητας Του, για να μπορείς να έχεις κοινωνία μαζί Του. Έρχεται για να παίξει ένα ρόλο και να ενεργήσει πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Η βασική αιτία που δίνεται το Άγιο Πνεύμα είναι για να σε ενώσει με τον Θεό. Όταν δίνεται το Άγιο Πνεύμα σε κάποιον το πρώτο πράγμα που διακονεί είναι την συγχώρεση και την συμφιλίωση. Αυτό συνεπάγεται στην μαρτυρία ότι έχεις συγχωρεθεί και στην πληροφορία ότι έχεις συμφιλιωθεί με τον Θεό. Κάτι που καταλαβαίνεις από μια υπερφυσική ειρήνη που λαμβάνεις στο πνεύμα σου και από την παρρησία – οικειότητα να αποκαλέσεις τον Θεό Πατέρα. Αυτή είναι η βάση. Όταν κάποιος έχει λάβει τα παραπάνω μπορεί να θεωρηθεί πιστός, σωσμένος, αναγεννημένος, παιδί του Θεού. Δεν τελειώνει όμως εκεί ο ρόλος του Αγίου Πνεύματος. Αλλά μάλλον μόλις έχει ξεκινήσει. Ας δούμε τώρα κάθε τι άλλο που ενεργεί το Άγιο Πνεύμα από εκείνο το σημείο και μετά.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΧΡΙΣΜΑ;
Η λέξη χρίσμα προέρχεται από την Παλαιά Διαθήκη και από το ιερατικό λάδι με το οποίο έχριζαν οι προφήτες τους βασιλιάδες και τους ιερείς. Έχυναν στο κεφάλι τους λάδι και από εκείνη την στιγμή ήταν ξεχωρισμένοι στον Κύριο για μια συγκεκριμένη υπηρεσία. Το λάδι είναι η εικόνα μια πραγματικότητας που λαμβάνει χώρα στον πνευματικό χώρο. Συμβολίζει την έκχυση του Πνεύματος πάνω στον άνθρωπο η οποία του δίνει την υπερφυσική ικανότητα να κάνει μια υπηρεσία στον Κύριο. Αυτή η ρεύση της υπερφυσικής ικανότητας ονομάζεται χρίσμα. Είναι ένα είδος πνευματικής ενέργειας που εκχέει το Άγιο Πνεύμα στον άνθρωπο. Και ο Θεός δεν έχει μόνο ένα χρίσμα αλλά περισσότερα ανάλογα τι θέλει να κάνει στην κάθε περίπτωση. Υπάρχουν πολλά πράγματα που ενεργεί το Άγιο Πνεύμα και κάθε ένα δεν είναι το ίδιο και για την κάθε χρονική στιγμή. Για παράδειγμα το χρίσμα της θεραπείας είναι υπερφυσική δύναμη για να γίνουν καλά άνθρωποι από τις ασθένειες τους. Ή το χρίσμα της απελευθέρωσης είναι για να ελευθερωθούν άνθρωποι από καταδυναστεία πονηρών πνευμάτων. Ας έρθουμε τώρα στο Πνεύμα της σοφίας και της αποκάλυψης. Τι είναι ακριβώς; Είναι μια υπερφυσική ενέργεια που σε κάνει να γνωρίζεις και να καταλαβαίνεις πράγματα χωρίς την φυσιολογική διαδικασία μάθησης που θα ακολουθούσες αν ήθελες να φτάσεις σε αυτό το αποτέλεσμα. Μιλάμε για πληροφορίες και γνώση που τις βρίσκεις μέσα στην καρδιά σου χωρίς να έχεις διαβάσει κάτι ή να έχεις πληροφορηθεί από κάπου. Ο απόστολος Παύλος λέει ότι φωτίζει τα μάτια της καρδιάς. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν πράγματα που δεν μπορούμε να τα δούμε ή τα βλέπουμε αχνά. Το Άγιο Πνεύμα ενεργεί στα μάτια της καρδιάς ώστε να μπορούν να δουν καθαρά και να ανακρίνουν τα πράγματα απ’ την σκοπιά του Θεού. Η λέξη αποκαλύπτω σημαίνει τραβάω κάτι που είναι καλυμμένο. Στην δική μας περίπτωση αυτό που καλούμαστε να γνωρίσουμε είναι την βασιλεία του Θεού, όμως το κάλυμμα δεν βρίσκεται σε αυτή αλλά στην δική μας καρδιά. Το Πνεύμα της Σοφίας και της Αποκάλυψης τραβάει τα πέπλα απ’ την καρδιά για να μπορούμε να δούμε αυτό που ήδη υπάρχει.
Τότε γίνεται φανερό στην καρδιά μας και το γνωρίζουμε όχι με θεωρητικό τρόπο αλλά ως βίωμα. Το Άγιο Πνεύμα σε μαθαίνει να ξεχωρίζεις πότε Αυτός σου μιλάει και τι προέρχεται από Εκείνον. Λαμβάνοντας αφορμή από οποιοδήποτε ερέθισμα, γεγονός και χρησιμοποιώντας ότι έχει στην διάθεση Του.
ΓΙΑΤΙ Ο ΘΕΟΣ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΛΑΒΟΥΜΕ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ;
Ο Παύλος μας εξηγεί τους λόγους που ο Θεός μας δίνει κάτι τέτοιο. Είναι για να Τον γνωρίσουμε, γι’ αυτό ο Παύλος μιλάει για «πνεύμα σοφίας και αποκάλυψης, σε επίγνωσή του·». Κατά δεύτερον να γνωρίσουμε την κληρονομιά μας (τι μας έχει χαριστεί) και τι μπορούμε να κάνουμε μέσα στον Χριστό, τι δυνατότητες υπάρχουν, (το υπερβολικό μέγεθος της δύναμής του σε μας που πιστεύουμε), για να υπηρετήσουμε την βασιλεία του στην γη. Είναι το σχολείο πριν να φτάσουμε στην πράξη και στο έμπρακτο βίωμα όλων αυτών.
Στο Πνεύμα της σοφίας και της αποκάλυψης περιλαμβάνονται 7 πράγματα που εργάζεται. Αυτά είναι τα εξής:
1. ΣΕ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΠΩΣ ΝΑ ΖΕΙΣ. «Κι εσείς έχετε χρίσμα από τον Άγιο, και τα γνωρίζετε όλα». (Α΄ ΙΩΑΝ 2:20). Αν πήγες στον Χριστό αυτό ήταν επειδή έφτασες στο σημείο να αναγνωρίσεις ότι ζώντας χωρίς Αυτόν απέτυχες να διαχειριστείς κάποια πράγματα όπως θα έπρεπε. Η πρόθεση Του είναι να σε διδάξει την ζωή απ’ την αρχή για τα πάντα, (θα σας οδηγήσει σε όλη την αλήθεια) για κάθε τομέα και περιοχή της ζωής και για κάθε κατάσταση που έρχεται στο διάβα σου. Θέλει να σε μάθει πώς να ζεις και πώς να αντιμετωπίζεις τα πράγματα με ένα τελείως καινούργιο τρόπο. Αυτό πρακτικά λαμβάνει χώρα μέσα από διδασκαλία που φέρνει στην καρδιά σου. Το χρίσμα αυτό ήταν διαθέσιμο από την Παλαιά Διαθήκη στον λαό Ισραήλ (και μιλάμε για την σοφία της διαχείρισης της καθημερινής ζωής) παρόλο που το Άγιο Πνεύμα τότε δεν κατοικούσε μέσα στις καρδιές τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο Θεός δεν ξέχυνε σοφία επάνω σε όποιον ζητούσε. «Επιστρέψτε στους ελέγχους μου· δέστε, εγώ θα εκχέω το πνεύμα μου επάνω σας, θα σας κάνω να καταλάβετε τα λόγια μου». (ΠΑΡ 1:23).
2. ΣΕ ΦΕΡΝΕΙ ΣΕ ΕΠΙΓΝΩΣΗ ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΑΤΕΡΑ ΚΑΙ Ο ΥΙΟΣ. «Κι αυτή είναι η αιώνια ζωή, το να γνωρίζουν εσένα τον μόνον αληθινό Θεό, και εκείνον τον οποίον απέστειλες, τον Ιησού Χριστό»(ΙΩΑΝ 17:3). Το Πνεύμα της Σοφίας και της Αποκάλυψης σε φέρνει σε επίγνωση του ποιος είναι ο Πατέρας και ο Υιός. Η πληροφόρηση για αυτή την μαθητεία υπάρχει στην Α΄ Κορινθίους 2:6-13 (για τον Πατέρα) και στον Ιωάννη 16:13-15 (για τον Ιησού), περικοπές που κι αυτές είναι παραμελημένες σε μεγάλο βαθμό. Αυτό δεν είναι κάτι που γίνεται από την μια μέρα στην άλλη αλλά παίρνει καιρό και είναι μια διαδικασία που γίνεται σταδιακά. Ας διευκρινίσουμε εδώ την διαφορά της γνώσης από την επίγνωση. Η γνώση έχει να κάνει με πληροφορίες ή με το σύνολο πληροφοριών που αφορούν κάποιον. Η επίγνωση έχει να κάνει με το αποτέλεσμα που έχει αφήσει στην καρδιά μια βιωματική γνωριμία. Μια γνωριμία που είναι καρπός μιας σχέσης και μέσω προσωπικής επαφής. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με το Άγιο Πνεύμα το οποίο κάνει γνωστό στην καρδιά σου την καρδιά του Θεού και σου φανερώνει πως αισθάνεται, πως σκέφτεται και τι επιθυμεί. Επίσης αυτή η διαδικασία λειτουργεί και αφαιρετικά. Δεν μπορείς να γνωρίσεις τον Χριστό αν το Άγιο Πνεύμα δεν σου πει πρώτα ποιος δεν είναι. Όλοι έχουμε προκαταλήψεις, εντυπώσεις, πληγές από το παρελθόν, εσφαλμένα συμπεράσματα για τον Θεό όπου η Γραφή ονομάζει πέπλα που κείτονται επάνω στην καρδιά. Αυτά τα πέπλα τα αφαιρεί ώστε να Τον βλέπουμε με αποκαλυμμένο πρόσωπο, και τότε μπορούμε να μεταμορφωνόμαστε στην εικόνα Του (Β΄ΚΟΡ 3:17).
3. ΣΟΥ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΣΟΥ. «ποιος ο πλούτος της δόξας της κληρονομιάς του στους αγίους». Το Άγιο Πνεύμα δεν σου μαρτυρεί μόνο ποιος είναι ο Θεός, αλλά ποιος είσαι κι εσύ μέσα στον Χριστό. Ποια είναι η θέση σου και τα δικαιώματα σου ως παιδί του Θεού. Πολλοί από μας όταν πάμε στον Χριστό είμαστε γεμάτοι πληγές από το παρελθόν, χαμηλή αυτοεκτίμηση και μια λάθος εντύπωση για τον εαυτό μας. Είμαστε ο ορισμός του χαμένου προβάτου. Ο Παράκλητος μας αποκαλύπτει πως μας βλέπει ο ουράνιος Πατέρας και πως μας έβλεπε πάντοτε. Ποια είναι η πραγματική μας ταυτότητα, τι περιεχόμενο έχει για την ζωή μας και τι σχέδια έχει ετοιμάσει για να περπατήσουμε. Μας κάνει επίσης γνωστή την εξουσία που έχουμε Εν Χριστώ και πώς να την εξασκούμε στο καθημερινό μας περπάτημα.
4. ΣΟΥ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΕΙΑ. Μακάριοι οι φτωχοί στο πνεύμα· επειδή, δική τους είναι η βασιλεία των ουρανών (ΜΑΤΘ 5:3). Επίσης μας γνωρίζει την βασιλεία, όχι ως πληροφορίες για το πώς είναι ένα μέρος που θα πάμε κάποτε, αλλά ως πνευματική πραγματικότητα που υπάρχει και είναι ήδη ανάμεσα μας, η οποία λειτουργεί βάση πνευματικών νόμων, έχει συγκεκριμένο πολίτευμα και τρόπο λειτουργίας. Έχει αλήθειες, δώρα και επουράνιους θησαυρούς. Όλα αυτά μας τα μαθαίνει το Άγιο Πνεύμα, τα κάνει δικά μας και μας οδηγεί να τα ζήσουμε. Γι’ αυτό έγραψε ο Παύλος ότι «έχουμε, τούτο τον θησαυρό μέσα σε χωμάτινα σκεύη» (Β΄ΚΟΡ 4:7) και είμαστε άρωμα Χριστού στους γύρω είτε για ζωή είτε για θάνατο. Το Άγιο Πνεύμα μας αποκαλύπτει επίσης και τον δεύτερο ουρανό που βρίσκονται οι σκοτεινές δυνάμεις και πως δουλεύουν τα πράγματα εκεί. Μας διδάσκει για το πώς εργάζεται ο εχθρός, μας δίνει διάκριση για το που υπάρχουν υπηρέτες του και πώς να τον νικάμε. Ποια είναι τα πνευματικά μας όπλα και πως να τα χρησιμοποιούμε εναντίον του, που είναι η πίστη, η δοξολογία, η ευχαριστία, η προσευχή Εν Πνεύματι, και άλλες ιερατικές ενέργειες που κάνουν ζημιές στο δικό του βασίλειο.
Για όλα αυτά το Άγιο Πνεύμα χρησιμοποιεί την Αγία Γραφή. Πολλά εδάφια είναι βαλμένα ως ερέθισμα για να σε διδάξουν κάτι πολύ μεγαλύτερο που είναι πίσω από αυτό. Για παράδειγμα όταν το Άγιο Πνεύμα μέσω του Παύλου σου κάνει διδασκαλία για την κοινωνία με τον Πατέρα σε όλο το 2ο κεφάλαιο της Α΄προς Κορινθίους επιστολής, αυτό είναι μόνο η εισαγωγή μιας πραγματικότητας που θα ζήσεις. Το γραμμένο είναι μόνο η πληροφόρηση για το τι ισχύει, τι σου έχει δοθεί να ζήσεις στην πραγματική ζωή, στην επαφή σου με τον Ζωντανό Θεό όπου αυτό μπορεί να περιλαμβάνει εμπειρίες όπως έζησε ο Δανιήλ και ο Ιωάννης. Πρέπει να καταλάβουμε ότι η Γραφή είναι ο χάρτης της χώρας που λέγεται βασιλεία των ουρανών. Δεν είναι η ίδια η χώρα αλλά ο χάρτης που σε κατατοπίζει στην χώρα και αν δεν παίζει αυτό τον ρόλο δεν έχει αξία. Δεν έχει νόημα να τον διαβάζεις ακατάπαυστα στο «σαλόνι του σπιτιού σου», αλλά από τον φόβο σου να μην χαθείς στην χώρα να μην βγαίνεις ποτέ απ’ το δωμάτιο να την γνωρίσεις. Πρέπει να ξέρεις ότι ο Θεός δεν σε άφησε μόνο σου με τον χάρτη αλλά έχει και έναν Οδηγό, το Άγιο Πνεύμα. Αυτός είναι ο σχεδιαστής του χάρτη και είναι ο μόνος που μπορεί να στον εξηγήσει για να τον διαβάζεις σωστά. Το Άγιο Πνεύμα είναι ο Οικοδεσπότης που σε παίρνει απ’ το χέρι και σε ξεναγεί στην ίδια την χώρα μέσα στην οποία γνωρίζεις και γεύεσαι τα θαυμάσια της. Πρέπει να ξέρουμε ότι ο Θεός δεν μας θέλει σκυμμένος μια ζωή πάνω στον χάρτη αλλά να γίνουμε ενεργά συμμέτοχοι στην βασιλεία Του με ότι αυτή περιλαμβάνει.
5. ΣΟΥ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ. «Τα οποία και μιλάμε, όχι με διδαγμένα λόγια ανθρώπινης σοφίας, αλλά διδαγμένα από το Άγιο Πνεύμα, συγκρίνοντας τα πνευματικά προς τα πνευματικά» (Α΄ ΚΟΡ 2:13). Το διάβασμα της Αγία Γραφής χωρίς το Άγιο Πνεύμα είναι ανώφελο. Διότι μόνο το Άγιο Πνεύμα σου παρέχει το σωστό πρίσμα. Δεν είναι λίγες οι φορές που το Άγιο Πνεύμα μου ανέτρεψε ερμηνείες που για χρόνια θεωρούσα σωστές, όμως δεν ήταν. Είναι λοιπόν μεγάλο λάθος να υπερυψώνεται η Αγία Γραφή πάνω από το Άγιο Πνεύμα, γιατί η Γραφή από μόνη της δεν μπορεί να σε οδηγήσει σε όλη την αλήθεια ειδικά όταν στην μέση μπαίνει ο ανθρώπινος παράγοντας. Επειδή τότε αυτό που πρακτικά συμβαίνει είναι ότι υπερυψώνεται ο νους μου έναντι του Αγίου Πνεύματος, μέσα απ’ την πεποίθηση ότι μπορώ να την καταλάβω έτσι κι αλλιώς. Ανέκαθεν η Γραφή μαρτυρεί για μια σχέση με ένα Πρόσωπο. Το Πρόσωπο έγραψε την Γραφή και η Γραφή οδηγεί πάλι στο Πρόσωπο. Άρα μόνο Αυτός μπορεί να μου την φανερώσει και να με οδηγήσει στον Εαυτό του. Όπως ο Δημιουργός έφτιαξε την Δημιουργία για να οδηγεί πίσω σε Αυτόν. Συχνά όμως οι άνθρωποι θαυμάζουν την δημιουργία χωρίς να οδηγούνται σε Αυτόν που την δημιούργησε. Ο ίδιος κίνδυνος υπάρχει με την Γραφή. Να μένω σε αυτήν χωρίς να οδηγούμε σε ζωντανή επαφή με Αυτόν που την έγραψε, μια παγίδα που είχαν πέσει οι Ιουδαίοι. Σε τέτοιους απευθυνόταν ο Ιησούς όταν έλεγε: «Ερευνάτε τις γραφές, επειδή εσείς νομίζετε ότι μέσα σ’ αυτές έχετε αιώνια ζωή· και εκείνες είναι που δίνουν μαρτυρία για μένα. Όμως, δεν θέλετε να έρθετε σε μένα, για να έχετε ζωή» (ΙΩΑΝ 5:39-40). Η Γραφή μαρτυρεί για το Πρόσωπο και είναι βαλμένη για να οδηγεί στο Πρόσωπο. Αν δεν συμβαίνει αυτό χάνει το νόημα της.
Είναι σαν να διαβάζεις το βιβλίο ενός συγγραφέα και σε τυχόν απορίες ποτέ να μην τον ρωτάς παρόλο που κάθεται δίπλα σου και πιο συγκεκριμένα στον αναγεννημένο κατοικεί μέσα Του! Η Αγία Γραφή είναι το μόνο βιβλίο που ο Συγγραφέας της δεν πέθανε αλλά είναι ακόμα Ζωντανός! Το Άγιο Πνεύμα είναι ο Συγγραφέας της Αγίας Γραφής και μόνο Αυτός μπορεί να στην αποκαλύψει μέσα σου, γιατί μόνο Αυτός ξέρει γιατί έγραψε αυτό που έγραψε όταν το ενέπνεε στους αγίους της κάθε εποχής και τι ήθελε να πει. Μόνο Αυτός μπορεί να στην εξηγήσει πραγματικά και να σε κάνει να την ζήσεις. Να μην είναι μόνο γνώσεις για τον Θεό ή μια ηθική που αγωνίζεσαι να τηρήσεις ενάντια σε όλες τις αντιξοότητες, αλλά ζωντανό νερό που ξεδιψάει την ψυχή και σου δίνει δύναμη να νικήσεις ότι έρχεται στο διάβα σου. Μόνο το Άγιο Πνεύμα μπορεί να μετατρέψει το γράμμα σε πνεύμα και ζωή.
Ας δούμε τώρα αναλυτικά 7 ενέργειες του Πνεύματος της Σοφίας και της Αποκάλυψης σε σχέση με τον γραμμένο λόγο.
Α. Σου εξηγεί τον γραπτό λόγο και σε κάνει ικανό να τον μεταδώσεις και σε άλλους. «Και ο Παράκλητος, το Πνεύμα το Άγιο, που ο Πατέρας θα στείλει στο όνομά μου, εκείνος θα σας τα διδάξει όλα, και θα σας υπενθυμίσει όλα όσα είπα προς εσάς» (ΙΩΑΝ 14:26). Μπορεί σε ένα χρόνο να διαβάζεις κάτι και εκείνη την στιγμή να μην το καταλαβαίνεις. Και μετά από κάποιο διάστημα να έρχεται μια στιγμή που ξαφνικά να έρχεται στην μνήμη σου εκείνο το εδάφιο και αυτόματα να γνωρίζεις τι σημαίνει. Αυτό είναι κάτι που κάνει ο Παράκλητος φωτίζει τον λόγο και στον κάνει σε σένα ζωή. Επίσης σου φέρνει εδάφια στο πνεύμα από διαφορετικά σημεία της Γραφής σχηματίζοντας ένα μήνυμα σαν πάζλ. Είναι το Πνεύμα της Σοφίας και της Αποκάλυψης που κάνει αυτές τις συνδέσεις στο μυαλό. Αυτό είναι που κάποια στιγμή μπορεί να μετατραπεί σε αυτό που η Γραφή ονομάζει χάρισμα διδασκαλίας.
Β. Το Άγιο Πνεύμα σου επιβεβαιώνει μέσω της Γραφής τις βεβαιότητες που ζεις μαζί Του. Θυμάμαι την μέρα της αναγέννησης μου που το ίδιο βράδυ ο Θεός με επισκέφθηκε και μου έδειξε μια όραση. Ήταν η πρώτη φορά που είχα μια τέτοια εμπειρία καθώς στο εκκλησιαστικό περιβάλλον που μεγάλωσα δεν πίστευαν σε αυτά. Λίγες μέρες μετά έπεσα στην Γραφή πάνω στο εδάφιο των Πράξεων των Αποστόλων που λέει: «αλλά, τούτο είναι εκείνο που ειπώθηκε από τον προφήτη Ιωήλ: «Και κατά τις έσχατες ημέρες, λέει ο Θεός, θα ξεχύσω από το πνεύμα μου επάνω σε κάθε σάρκα· και θα προφητεύσουν οι γιοι σας και οι θυγατέρες σας, και οι νέοι σας θα δουν οράσεις, και οι πρεσβύτεροί σας θα δουν όνειρα» (ΠΡΑΞ 2:16-17). Αν και γνώριζα ότι ήταν απ’ τον Θεό, το Άγιο Πνεύμα μου το επιβεβαίωσε μέσα απ’ τον γραπτό λόγο. Το ότι κάποιοι ερμηνεύουν κάποια εδάφια διαφορετικά δεν αναιρεί την διαθήκη του Θεού με όλα τα δώρα που περιλαμβάνει τα οποία ενεργούνται σε αυτόν που τα θέλει και τα πιστεύει (ΕΒ 11:6).
Γ. Διακονεί σε σένα τα ζωντανά ρήματα που βγαίνουν απ’ το στόμα του Θεού (ΜΑΤΘ 4:4) θυμίζοντας σου τον γραμμένο λόγο. Θυμάμαι ένα καλοκαίρι είχα περάσει σφοδρές και αλλεπάλληλες επιθέσεις από τον διάβολο που κόντευαν να με διαλύσουν. Ξάφνου ένα πρωί άκουσα το Πνεύμα του Θεού να λέει στο πνεύμα μου την εξής φράση: «21 μέρες κοσκινίσματος από τον διάβολο». Σηκώθηκα αμέσως και ανέτρεξα στο ημερολόγιο. Πράγματι από τότε που είχαν ξεκινήσει οι επιθέσεις μέχρι εκείνη την ημέρα ήταν ακριβώς 21 μέρες. Τότε θυμήθηκα το εδάφιο απ’ τον λόγο του Ιησού στον Πέτρο: «Και ο Κύριος είπε: Σίμωνα, Σίμωνα, δες, ο σατανάς σάς ζήτησε, για να σας κοσκινίσει σαν το σιτάρι» (ΛΟΥΚ 22:31). Βεβαίως εκείνη την περίοδο ο Θεός πραγματοποίησε έναν καθαρισμό που την στιγμή που τον περνούσα δεν μπορούσα να καταλάβω τον λόγο που συνέβαιναν όλα αυτά. Το αναφέρω ως παράδειγμα στο πως ο Κύριος μιλάει και συμμαρτυρεί στον ζωντανό λόγο από τον γραμμένο λόγο. Κάποιος είπε ότι ο ζωντανός λόγος είναι το μάνα ενώ ο γραπτός το δοχείο μέσα στο οποίο το αποθήκευαν. Ο γραπτός λόγος μας διατηρεί σε ασφάλεια για να μην πλανηθούμε. Όμως χωρίς τον ζωντανό λόγο ο γραπτός μένει ως γράμμα στο χαρτί, ως γνώση που δεν μπορεί να δώσει ζωή στην ψυχή μας.
Δ. Συμμαρτυρεί με ενέργειες ανθρώπων του Θεού επιβεβαιώνοντας τες από τον λόγο του Θεού. Ένα άμεσο παράδειγμα απ’ την περίοδο που ο Ιησούς ήταν ακόμα σωματικά παρών στην γη είναι η στιγμή που ο έβγαλε έξω από το ναό τους αργυραμοιβούς. Αυτή ήταν μια ενέργεια που θα μπορούσε να εκληφθεί λάθος αν το Άγιο Πνεύμα δεν συμμαρτυρούσε στους μαθητές μέσα από ένα γραμμένο λόγο που τους θύμισε. Κι αυτό ήταν: «ο ζήλος τού οίκου σου με κατέφαγε» (ΙΩΑΝ 2:17). Τότε οι μαθητές κατάλαβαν ότι αυτό που έκανε ο Ιησούς εκείνη την στιγμή δεν ήταν λάθος αλλά είχε να κάνει με τον άγιο ζήλο του Θεού. Το Πνεύμα της Σοφίας και της Αποκάλυψης είναι που αποκάλυψε στον Πέτρο ότι ο Ιησούς είναι ο Υιός του Ζωντανού Θεού. Το Άγιο Πνεύμα είναι που συστήνει ανθρώπους αλλά και το αντίθετο. Προειδοποιεί όταν κάποιος που παρουσιάζεται ως εργάτης δεν έχει καθαρά κίνητρα. Γι’ αυτό είναι σημαντικό όταν πρόκειται για κάποιον άνθρωπο του Θεού, να μην βιαζόμαστε να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα αλλά να ρωτάμε τον Κύριο και Εκείνος με το Πνεύμα της Σοφίας και της Αποκάλυψης μπορεί να μας πληροφορήσει.
Ε. Το Άγιο Πνεύμα φέρνει στην μνήμη σου τον γραμμένο λόγο και συγκεκριμένα τα εδάφια που χρειάζεσαι στην κατάλληλη περίπτωση. «Έλπιζε στον Κύριο με όλη σου την καρδιά, και μη επιστηρίζεσαι στη σύνεσή σου· σε όλους τους δρόμους σου γνώριζε αυτόν, κι αυτός θα διευθύνει τα βήματά σου» (ΠΑΡ 3:5-6). Έχω (χωρίς υπερβολή) αναρίθμητα παραδείγματα. Ένα απ’ αυτά είναι μια δοκιμασία που πέρασα στην δουλειά μου από τους προϊστάμενους μου. Τότε το Άγιο Πνεύμα που θύμισε το εδάφιο από τον Ησαΐα:«Στην επιστροφή και ανάπαυση θα σωθείτε· στην ησυχία και πεποίθηση θα είναι η δύναμή σας» (30:15). Κατάλαβα ότι ο Θεός ήθελε να Τον εμπιστευτώ και να μην κάνω τίποτα απ’ την μεριά μου. Έλαβα αυτή την στάση και πράγματι ο Κύριος στον χρόνο Του και με τον τρόπο Του με ελευθέρωσε. Αν είχα κάνει οποιαδήποτε δική μου ενέργεια θα είχα προκαλέσει περιττά προβλήματα τα οποία αποφεύχθηκαν με αυτή τη στάση που μου έδωσε ο Κύριος. Επίσης πάμπολλες φορές για καταστάσεις που αντιμετωπίζω με έχει οδηγήσει σε αντίστοιχες περικοπές είτε για να με διαφωτίσει τι είναι αυτό ακριβώς που συμβαίνει είτε να με παρηγορήσει είτε για να με ενθαρρύνει. Τον ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου, γιατί είναι άξιος Οδηγός και ο καλός Ποιμένας.
ΣΤ. Αφαιρεί τα πέπλα της καρδιάς για να δεις αυτό που είναι μπροστά σου αλλά δεν μπορείς. «Αυτά, όμως, δεν τα κατάλαβαν αρχικά οι μαθητές του· αλλά, όταν ο Ιησούς δοξάστηκε, τότε θυμήθηκαν ότι αυτά ήσαν γραμμένα γι’ αυτόν, και αυτά έκαναν σ’ αυτόν» (ΙΩΑΝ 12:16). Η φράση: «Αυτά, όμως, δεν τα κατάλαβαν αρχικά» μας δείχνει πόσο ανήμποροι είμαστε χωρίς την επέμβαση του Πνεύματος του Αγίου να καταλάβουμε από μόνοι μας ακόμη κι αυτά που είναι μπροστά στα μάτια μας.
Και πόσο η διάνοια κάτω απ’ τον παράγοντα της πτώσης, αδυνατεί να κάνει τις συνδέσεις, αν δεν επέμβει κάτι έξω από αυτήν, το Πνεύμα της σοφίας και της Αποκάλυψης. Μάλιστα δεν μιλάμε για άσχετους αλλά για γνώστες των Γραφών καθώς τα Εβραιόπουλα διδάσκονταν από μικρά τα ιερά γράμματα. Η φράση: «αλλά, όταν ο Ιησούς δοξάστηκε»μας πληροφορεί ότι οι μαθητές είχαν λάβει πλέον το Άγιο Πνεύμα. «Τότε θυμήθηκαν ότι αυτά ήσαν γραμμένα γι’ αυτόν» σημαίνει το Άγιο Πνεύμα τους έκανε να κάνουν τις συνδέσεις. Το Άγιο Πνεύμα τους έφερε στην μνήμη τα συγκεκριμένα εδάφια θυμίζοντας τους ταυτόχρονα τα γεγονότα. Μπορεί σε εμάς τώρα αυτά να φαίνονται απλά που τα έχουμε γνωρίσει είτε γιατί μας τα έχουν διδάξει άλλοι είτε γιατί έχουμε πλέον όλη την εικόνα μπροστά μας. Όμως είναι και πολλά άλλα που δεν έχουμε γνωρίσει ακόμη. Αν κάποιος νομίζει ότι μπορεί να καταλάβει με το μυαλό του τα πνευματικά, ότι είναι αρκετά έξυπνος και εκπαιδευμένος να τα καταλάβει, γίνεται ακατάλληλος να ζήσει με το Πνεύμα της Σοφίας και της Αποκάλυψης, γιατί υψώνει αλαζονικά την δική του ανθρώπινη διανοητική ικανότητα. Η μοίρα του είναι να νομίζει ότι είναι σοφός ενώ έχει γίνει μωρός. Χρειάζεται ταπεινό πνεύμα και την παραδοχή ότι χωρίς τον Κύριο δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα (ΙΩΑΝ 15:5β), για να λάβουμε το Πνεύμα της Σοφίας και της Αποκάλυψης. Αν νομίζουμε ότι ήδη τα ξέρουμε πάλι κάνουμε τον εαυτό μας ακατάλληλο. Ο Ιησούς είπε: «Μακάριοι οι φτωχοί στο πνεύμα· επειδή, δική τους είναι η βασιλεία των ουρανών» (ΜΑΤΘ 5:3). Αυτό έρχεται σε αντίθεση με εκείνο τον ποιμένα στην Αποκάλυψη που έλεγε: «Είμαι πλούσιος, και πλούτησα, και δεν έχω ανάγκη από τίποτε» (ΑΠΟΚ 3:17α). Ο κίνδυνος της υπερηφάνειας και της έλλειψης ταπείνωσης για να γνωρίσεις τους θησαυρούς της βασιλείας δεν υπάρχει μόνο σε μη αναγεννημένους αλλά και σε αναγεννημένους. Πρέπει πάντα να φοράμε τον μανδύα της ταπεινοφροσύνης για να διατηρούμαστε σε ασφάλεια και να μην χάσουμε τον μισθό μας.
6. ΣΕ ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ. Αυτό αφορά ανθρώπους καταστάσεις, γεγονότα, ακόμη και την ανθρώπινη ιστορία που είναι καταγεγραμμένη στα ιστορικά βιβλία. Είναι διαφορετικό να στην ερμηνεύει ο Θεός αποκαλύπτοντας σου τα πνευματικά αίτια πίσω απ’ τα φαινόμενα απ’ το να κάνεις μια ανάγνωση μόνο από ανθρώπινη σκοπιά. Πάμπολλες φορές ο Κύριος μου έχει ερμηνεύσει ιστορικά γεγονότα, απ’ το πνευματικό τους υπόβαθρο. Το ίδιο έχει κάνει και με την προσωπική μου ιστορία. Θυμάμαι όταν αναγεννήθηκα το Άγιο Πνεύμα μου εξηγούσε το παρελθόν και πράγματα που δούλευαν χωρίς να έχω συνείδηση. Πως είχε εργαστεί ο εχθρός, με πιο τρόπο με είχε περιορίσει στον εαυτό μου (καθώς μυριζόταν αυτά που είχε ο Θεός να κάνει μαζί μου), τι πληγές είχε δημιουργήσει και επακόλουθα σε τι πάθη με είχαν οδηγήσει αυτές. Μέσα από το έργο του ο Κύριος με θεράπευσε και με ανέβασε πάνω από αυτά.
7. ΧΤΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΓΙΑ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ ΜΕ ΤΗΝ ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Το Πνεύμα της Σοφίας και της Αποκάλυψης είναι που δημιουργεί ένα περιβάλλον πίστης και ένα έδαφος που μπορούν να υπάρξουν και να εκφραστούν πνευματικά χαρίσματα. Αν έχεις μάθεις να ακούς τον Θεό και να ξεχωρίζεις την φωνή Του, μπορείς να Τον υπακούσεις όταν θέλει να ενεργήσει διαμέσου σου πιο εξειδικευμένα πράγματα. Το τελευταίο στη σειρά από αυτά που περιλαμβάνονται στο Πνεύμα της Σοφίας και της Αποκάλυψης είναι το υπερβολικό μέγεθος της δύναμης Του, το οποίο αν σου έχει αποκαλυφθεί θα μπορέσεις να το ζήσεις όταν θα σου ζητηθεί.